SPL: Ako som vyvolal davovú psychózu

Keď cébečkári z Dubnice v marci ohlásili portejbl na Mohyle, vzal som do ruky kalendár a zistil, že je to môj jediný ako-tak voľný víkend. A ten treba využiť na štart v Slovenskej portejblovej lige. Preto som hneď začiatkom apríla ohlásil na portáli svoj štart.

Najprv sa zdalo, že v apríli sa “von” pôjde už v prvý víkend, keď sa ohlásili expedície Mafia a Radegast. Z toho nakoniec zišlo, tak sa na veľkonočnú Bielu sobotu postupne pridávali ďalší na Slovensku aj v Čechách. Nepredpokladal som, že moje avízo bude mať taký ohlas, no stačí jedna poznámka o pláne ísť vysielať a cébečkársky dav portejblistov okamžite skočí ako ryba na návnadu.

Plánovali sme ostať na portejbli celú noc, ale keďže je vonku ešte chladno, zvolili sme s Alexom Radošina chatu Kaktus Maják (JN98JS). Ešte pred odchodom som doma vztýčil anténu a zapojil vysielačku, to aby ma doma mali pod kontrolou. Skúšobné spojenie s exp. Mafia na Skalke sa podarilo, môžeme vyraziť.

Nautilus Handlová s Fatimou však práve v sobotu ráno cestovali do sveta, tak sme v piatok trochu kombinovali, ako sa dostaneme ku kľúčom. Nakoniec sa s pomocou dobrých ľudí všetko podarilo.

Na sklenianske lúky prichádzame okolo pol piatej, výhľad na všetky strany. Vrcholy Malej aj Veľkej Fatry pod snehom, modrá obloha, sucho a teplo. Zastavujeme, pozeráme ďalekohľadom na Skalku a cez rúčku si doberáme Števa Zvolen, aby sa usmieval pri vysielaní… Po pár minútach prichádzame k chate. Odomykáme, otvárame okná a púšťame slnko dovnútra. Za chatou na deke sedí dvojica (muž a žena) a pýtajú sa, či nám nebude vadiť, ak tam budú bivakovať. Odpovedám, že ak im nebude vadiť celonočný šum vysielačky, tak oni nám nevadia. Na to sa zbalili a odišli…

Zapíname stanicu a monitorujeme pásmo. Veeeeeeľa staníc. O pol šiestej voláme prvú expedíciu – Pohádku. Reportu 59 by sme sa za iných okolností tešili ako malé deti z novej hračky, tentokrát to je však samozrejmosť. Sú na Slovensku, len 38 km od nás.  Po prvom spojení nasleduje prestávka, sme totiž hladní.

Po večeri sa to rozbehne, no počúvame len stanice z portejblov. Križiaci nám už asi ušli, nikde ich niet. Nepočujeme ani nikoho z Mohyly, odkiaľ Dubničania robili mimoriadny portejbl. Potešia však stanice východne od nás – exp. Bravo, Chobot, Drieňovica, Apollo. Dlho boli najdlhším spojením Rado a Lenka Dúbravka, ktorí portejblovali na rakúskom kopčeku za hranicou Hundsheimer Berg (JN88LD) – 152 km. Môj portejblový parťák a zanietený turista Erixon Partizánske sa ozval z “domáceho kopca” Buchlov (JN98GO). Za hodinku máme v denníku 14 staníc, z toho 13 portejblistov.

Vysielacie pracovisko

Alex vonku pred chatou počuje nejaké dunenie, berie ručnú stanicu a ide na prieskum. Niekoľko desiatok metrov od chaty stretá dvojicu chalanov na Peugeote 206. Zadné sedačky vyhodené, namiesto nich obrovský basový reprák. Prišli až ku chate a pýtajú sa na cestu, ktorou by sa dostali dolu na Reamtu. Odporúčam im otočku, neviem si predstaviť, či by to podvozok zvládol.

Píp. SMSka Nautilus: Nu što, radioljubiteli, kak na dači? Skoľkami stakanmi vodky ste sa spojili? Naše spojenie so stakanmi je pjať dévjať + 100 dB. Pojďom paguljať po Krasnoj ploščadi. A to doslova 🙂

Odpovedám: Vodky net, toľko demanofka zdes. My zdelali uže 14 vstreči. Spasiba za vsjo.

Fotopozdrav cestovateľom do Moskvy

Od siedmej do jedenástej večer len 19 ďalších spojení. Alex preto vyberá ICOM 706, ktorá prišla zo servisu, ale stále vykazuje chyby. Testujeme niekoľko spojení na HAM pásmach (KV aj VKV), no chyba sa neprejavuje… Chvalabohu, alebo bohužiaľ?

O pol ôsmej sa ohlásil Peter Urmince, ktorý nám povedal, že už je doma a na Mohyle to zabalili predčasne kvôli silnému rušeniu. Škoda, pásmo bolo u nás celkom čisté. Sem tam sme portejblistov na Smrekovici pod stanom podpichli:
Honzo Sulejovice: Keď sme sem prišli bolo tu 12°C, teraz je tu tak 6.
Marconi: No my sme tiež mali po príchode 12 °C, teraz máme tak 20…
Honzo: Provokatér!

O pol deviatej na výzvu odpovedá moja najmladšia dcéra Miška. Síce pred sebou papierová pomôcka, ale zvládne volačku, qth, lokátor aj report. Jej prvé platné spojenie !

O 23:15 je naplánovaný sked s exp. Radegast. Všetci, čo sú vyššie ako my, hovoria, že nie sú podmienky na spojenie dlhšie ako 250 km, ale skúšame to. Radegastov síce tušíme, ale na spojenie to tentokrát nie je. Využívame stanicu s SSB módom a do polnoci pridávame ešte dve spojenia – Honza Zlín /p Výškovec, 75 km a Mates Brno /p Babylon, 160km – náš DX.

Potom to vypíname a ideme spať. Budíky na 5:20, pretože to ráno na Radegastov znova skúsime.

Bohužiaľ ani ráno to nie je lepšie a obojstranne sa nepočujeme. Kecáme s Pohádkou na jednom kanále, sem-tam sa pridajú tí, čo sa tiež na kopci prebúdzajú (Roman Teplička, Stano D. Trhovište, Rado Dúbravka), ale nové spojenie v denníku už zapíšeme len jedno. Celkom teda máme 37 spojení. Nič moc, ale ako víkendový relax to poteší…

Ďakujeme za spojenia aj za pokec na pásme a o mesiac dopočutia !

Marconi Partizánske (SK-424)
Alex Radošina (SK-282)

O Marconi PE

Na CB pásme som od januára 1996. Členom Slovenského CB rádioklubu som sa stal v 1997. Som spolu zakladateľom exp. Marco Polo, neskôr exp. Baťovan. Cébečko ma sprevádza takmer všade. V roku 2008 som získal rádioamatérsku koncesiu N a v roku 2010 triedu E so značkou OM4MM. Venujem sa DXingu a kontestingu.
Tento obsah bol zaradený v AKCIE A SÚŤAŽE, AKTUALITY, SPL. Zálohujte si trvalý odkaz.