Prvá križiacka výprava

SCBR_logo_mPred pár dňami sa v maili objavila správa od Romana Modra o prvom riadnom portejblovom vysielaní novovzniknutej expedície Križiaci spolu s mnohými fotografiami. Hoci oneskorene, s radosťou tento článok zverejňujeme.

Na portáli cbdx.cz som zbadal, že idú cez víkend na kopce nejaké expedície. Super, bude s kým robiť spojenia! Vymysleli sme názov expedície a hneď sme sa dopísali do zoznamu. Baby (manželka s dcérou) už mali na sobotu svoj program, tak sme na to ostali sami dvaja.

2016-1-kriziaci-1 Pobalili sme veci, jedlo a vyrazili.

Pre naše prvé portejblovanie sme si vybrali najbližší vrch Kukla (564 m.n.m). Od nášho domu je vzdialený iba 4 km a z rozhľadne je pekný výhľad na celú krajinu. Má len jednu nevýhodu. Autom sa dá dostať iba po chatu Fúgelka a odtiaľ je to hodinu pešo do kopca.

2016-1-kriziaci-2Auto sme zaparkovali vedľa chaty.

2016-1-kriziaci-3

2016-1-kriziaci-4

2016-1-kriziaci-5Cestou hore sme si z liesky odrezali stožiar a opekacie paličky.

2016-1-kriziaci-6
Prestávka na čaj. Marek dáva prvú výzvu na PMR-ku. Hneď odpovedá Jano Nové Zámky.

Nakoľko sme boli sme v hustom lese, tak bolo veľa výpadkov, ale po 100 metroch kráčania, kde bol les trošku preriedený, bolo aj spojenie lepšie. Dohodli sme sa s Janom, že si zavoláme o 20 minút – to by sme už mali byť na vrchole.

2016-1-kriziaci-7
Na vrchol sme dorazili po hodine pochodu. Bolo tu veľa ľudí – rozhľadňa má kapacitu troch ľudí naraz, a preto sme museli čakať, kým sa všetci vystriedajú a my môžeme začať s prípravou na vysielanie.

Vyleziem hore, vtom sa na PMR-ku ozval Jano Nové Zámky, že či sme už hore. Chcel by spraviť s nami spojenie aj na CB, kým odíde z domu. Hovorím mu, že o 10 minút budeme vysielať.

2016-1-kriziaci-8
Rýchlo som stožiar pripevnil o zábradlie a zavesil drátovku, k anténe pripojil kábel. Zobrali sme iba 5m RG-58, čo bolo málo, kábel nedočiahol až na zem, ale iba na prvý medzistupeň.  No čo už budeme vysielať odtiaľ.

2016-1-kriziaci-9
Aj staničku som pripevnil k zábradliu, aby nám ju nejaký nepozorný turista neskopol. Dávam výzvu na dohodnutom kanáli, Jano hneď odpovedá. Prvé spojenie máme zapísané. :o)

Po chvíli sa ukázalo umiestnenie staničky ako zlý nápad. Turistami sa to tam len hemžilo. Stále som sa musel vyhýbať tým, čo išli hore alebo dole. A k vysielanu som sa ani nedostal. Ešteže tam bolo postavené lešenie kvôli prebiehajúcej oprave jedného trámu.

2016-1-kriziaci-10
Presťahoval som sa tam a odvtedy bol pokoj.

2016-1-kriziaci-11
Aj anténu sme presunuli na druhý roh vyhliadkovej veže

Marek zdola kričí, tato ideme opekať. Tak som všetko vypol a zišiel dolu založiť oheň.

2016-1-kriziaci-12
Posilnili sme sa špakáčkami a čajom.

Naspäť som vyliezol asi po hodine.
Zobral som si aj meráčik,  že pozriem, ako je na tom anténa,
Zmerám PSV a čo to? 1,9 na prvom kanáli a 2,5 na poslednom. Skontrolujem kábel, ten je v poriadku. Anténa je viac ako 3 m od lešenia, to by nemalo robiť galibu. Nakoniec som nazrel do krabičky na konci antény, kde je ukrytá cievka a zopár ďalších súčiastok.  Nič odtrhnuté nie je, ale skrutka ladiaceho kondenzátora sa dotýka stredového kontaktu PL konektora a to sa mi nezdá v poriadku.
Pohol som kondenzátor trošku nabok, nasadil kryt a išiel zmerať PSV. Dole 1,2 a hore 1,8. OK. Už to riešiť nebudem, aby som to náhodou nezhoršil. A ideme s ďalším oneskorením vysielať.
Na spodných kanáloch samí kamionisti. Obsadili tuším 14 spodných kanálov a stále sa prelaďovali hore-dole. Vášnivo debatovali o obchádzkach, medzi Trnavou a Bratislavou bola odstavená diaľnica kvôli demolácii jedného mosta.
Nájdem voľný kanál a dávam výzvy. Po chvíli odpovedajú prvé stanice a potom ďalšie a ďalšie. Počas pauzy, keď nikto neodpovedá na výzvu, preskenujem pásmo. Hľadám Milana Senica. Nič. Hodina vysielania je za nami a v denníku máme 7 zápisov 🙂 Hovoríme si, že ešte aspoň raz toľko, aby sme mali viac ako na SPD, kým nebude tma a budeme musieť ísť domov.
Ozýva sa Skipper z Rakúska, že ide na portable. Volá z auta a keď dorazí na kopec Braunsberg opäť sa ozve.

2016-1-kriziaci-13
Marek z dola kričí, že ide opiecť ďalšie špekáčky.

Ja si už nedám, nechce sa mi zliezť dole, keď to tak pekne pribúda. Urobil som ešte dve spojenia a aj tak som musel zliezť dole priložiť na oheň. Pol pol hodinke sa ozval Skipper už z avizovaného portejblu. Vymenili sme si reporty, vysvetlil som mu, kde sa Kukla nachádza. O 18:00 volajú baby, že by sme už mohli ísť domov. Slnko už zapadlo. Zošerieva sa. Balíme veci. Najprv tie nedôležité. Pomedzi to dávam výzvy a skenujem kanály. Na 28-čke debatujú chalani z okolia Nových zámkov, tých už mám v denníku. Jeden sa pýta, prečo sú na 28-čke a nie na ich 29-ne. Že ju prenechali Milanovi. Rýchlo preladím a spravím spojenie s Milanom. V tom zhone aj zabudnem, že je to Milanov stý portejbl a náš prvý. Kým sme stihli zbaliť aj anténu, spravíme ešte dve spojenia a spokojne vypínam staničku.
Hotovo, všetko zbalené.

2016-1-kriziaci-14
Rýchlo sme uhasili oheň a už skoro v úplnej tme s baterkami vykročili späť k autu.
Cesta z rozhľadne až domov nám trvala presne hodinu. Dolu kopcom to ide predsa len rýchlejšie.

2016-1-kriziaci-15
180° výhľad z rozhľadne na vrchu Kukla 564 m.n.m.
Počasie sme mali slnečné, ale kvôli oparu bola slabá viditeľnosť a na rozhľadni dosť fúkalo.

2016-1-kriziaci-16
Nakoniec sa nám za ten krátky čas podarilo spraviť 15 spojení. Najdlhšie 103 km – Miro Lehota pod Vtáčnikom JN98HQ

Naše prvé portejblovanie je za nami. Tešíme sa na ďalšie. Kopec je už vybratý. Budeme na ňom testovať našu prvú doma vyrábanú anténu a stožiar.

Roman Modra
Exp. Križiaci

O Marconi PE

Na CB pásme som od januára 1996. Členom Slovenského CB rádioklubu som sa stal v 1997. Som spolu zakladateľom exp. Marco Polo, neskôr exp. Baťovan. Cébečko ma sprevádza takmer všade. V roku 2008 som získal rádioamatérsku koncesiu N a v roku 2010 triedu E so značkou OM4MM. Venujem sa DXingu a kontestingu.
Tento obsah bol zaradený v AKCIE A SÚŤAŽE, AKTUALITY. Zálohujte si trvalý odkaz.

5 reakcií na Prvá križiacka výprava

1. Roman Modra povedal:

Neviem ci tie ferity maju vplyv na DX.
    Jednoducho som zobral prvy volny kabel co som mal doma.
    Ferity su na kabli koli ruseniu, ktore mam doma. Nechcelo sa mi ich davat dole 🙂
    Ten kabel som pouzil lebo som ho mal doma haldy zo sterej siete, ale RG-58 uz nikdy viac!

2. Michal povedal:

zdravim a ten ferit na kably ste si dali naco? vsimol som si ho na oboch koncoch aj pri stanicke aj pri antene znie to troska divne ale neobera vas to dx?

3. peter vlcince zilina povedal:

Ca

4. Skipper povedal:

Veľmi dobre si pamätám na tento deň. Čítal som vopred o vaše plány. Náhodou sme v Rakúsku tiež plánovali aktivovať viacerych staníc a pritom oživiť CB-pásmo. A tak som sa snažil byt trochu skôr hore na Braunsberg a ozvať sa Vám hned. Počasie bolo nádherná a tým aj kopa ľudí na vrchole. Aj tak sme máli skvelý večer. Na našej stráni Dunaja bolo síce len šesť staníc so vzdialenosťi 50 – 90 km. Včera večer sa nám ale podarilo aktivovať až 16 staníc do 155 km. Tým že bude cesta na Braunsberg už na zimu zatvorená hľadám si nové QTH na portejbl a dúfam, že sa počujeme znova.
    Ďakujem Vám za ten pekný článok, super akcia zo synom!
    Andreas

5. Jano Istebné povedal:

Paráda, teším sa na spojenie dakedy v budúcnosti, dobre že ste aj PMR pozitívni 🙂