Mafiánsky CB Maratón 48 alebo ako Števo cez víkend po kopcoch pobehoval

Súťaž Matesa Brno CB Maratón 48h som prvé dva ročníky ignoroval. Tento rok som názor zmenil, rozhodol som sa túto súťaž podporiť svojou účasťou a zobral som to ako novú výzvu…

Ako som písal v upútavke. Prvé dva ročníky som sa do súťaže nezapojil. Propozície sa mi zdali neskutočne komplikované. Nedokázal som ich ani na tretíkrát dočítať do konca a tak som si povedal, že prečo by MAFIA mala všetko vyhrávať, nech CB Maratón vyhrá kľudne niekto iný a ja mu pogratulujem. Tak sa aj stalo a ročníky 2019 a 2020 som sa zúčastnil iba ako radový rozdávač bodov.

Súťaž si ale predsa našla svojich skalných a tak som si povedal, že predsalen sa pokúsim tie propozície “dočítať až do konca”. Podarilo sa mi to. Pár nejasností som si mailovo vysvetlil s Matesom a pripravil som si taktický plán a poslal prihlášku.

V pláne som mal navštíviť a aktivovať osem rôznych lokátorov, vrátane toho domáceho zvolenského. Začať som plánoval v sobotu doobeda a ukončiť to celé v nedeľu poobede. Teraz z odstupom času môžem povedať, že sa mi to podarilo na 90%. V nedeľu som totiž trochu zmenil naplánovanú trasu. Poďme ale pekne po poriadku.

Takže je sobota cca 10h a ja som nabalil škodovku všetkým potrebným a vyrážam na prvý sobotný lokátor JN98OM. Tých lokátorov mám naplánovaých celkovo 5.

CBM48_2021_01

Dole vo Zvolene bola hmla, ale po príchode na Kráľovú ma privítalo krásne jesenné inverzné počasie a slniečko.

CBM48_2021_02

Ako prvé miesto som si vybral QTH neďaleko Jančiarovho kopca JN98OM. Je tam búda bývalého lyžiarskeho bufetu. Piknikový stolík výborne poslúžil na zloženie antény. Celý CB Maratón som odvysielal z 5/8-ky Gain Master so štyrmi radiálmi. Pre rýchlosť vysielania a montovania som ju mal celú zmontovanú a rozdelenú na dve časti. Čiže stavba celej antény trvala iba pár minút. Anténu som všade staval na 4-metrový hliníkový stožiar. Raritou CB Maratónu myslím bude, že na žiadnom kopci som anténu nekotvil. Konkrétne tu na prvom lokátore som ju iba oprel o bufet. Už prvý lokátor ma prekvapil. Začal som vysielať o 11:30 a veľa spojení som z tejto lokality vôbec nečakal. Nakoniec som ich urobil 11, najdlhšie až do Anglického Plymouthu!

CBM48_2021_03

12:10 končím a presúvam sa o cca 1km západne na kótu Solisko 806m do susedného lokátoru JN98OL. Na vrchol Soliska ukazujem prstom a ten najvyšší vrchol na ľavo od prsta je kopec Lomné – najvyšší kopec v okolí Zvolena.

CBM48_2021_04

Keďže presun nie je dlhý rozhodol som sa anténu ponechať na stožiari a rozložiť na polovicu iba samotnú anténu.

CBM48_2021_05

Takto som zaujal pozíciu na Solisku. Na tejto kóte pred 30 rokmi bola vojenská hláska a bývali tu vojaci. Dnes po nich ostali len betónové stĺpy, cigáni ukradli ešte aj kovový plot. Betónový stĺp vynikajúco poslúžil ako podpera na stožiar s anténou. Hoci tejto kóte už dosť na západ tieni Lomné chodilo to parádne na všetky strany a za niečo viac ako hodinu som urobil až 24 spojení. Výborné. Pásmo žilo.

CBM48_2021_06

Pohľad zo Soliska smerom na východ a prst ukazuje prvé QTH Jančiarov kopec. Stále panovalo krásne slnečné počasie, odhadom +15°C.

CBM48_2021_07

Na Solisku som to zabalil o 14:15 a vybral sa domov do Zvolena na obed. Vy sa ale ešte pokochajte krásnymi jesennými výhľadmi z lyžiarskych vlekov nad Kráľovou. Toto je smer Kremnické Vrchy.

CBM48_2021_08

Toto je kus doprava, v pozadí masív Krížnej, napravo začínal hrebeň Nízkych Tatier. No proste parádička.

CBM48_2021_09

Po obede som sa zo Zvolena vybral na tretie miesto a to do Štiavnických vrchov do sedla Červená Studňa. Ako vhodné QTH som našiel miesto pri akejsi vodárničke, ktorá mala opäť betónové stĺpy. Ideálne pre moju ľahké portejblovú výbavu. Do 16:40 do 18:00 som tu urobil 25 spojení.

CBM48_2021_10

So začínajúcim šerom som Červenú Studňu opustil a vyrážam do Kremnických vrchov na štvrté sobotné miesto.

CBM48_2021_11

Ako štvrté miesto som si vybral lokátor JN98KR a Kremnické Bane, konkrétne miesto nazvané Geografický stred Európy. Tu ma už zastihla noc a vo nadmorskej výške 860m bol už cítiť aj jemný mráz.

CBM48_2021_12

Vedľa kláštora kapucínov je kameň, ktorý informuje, že sa nachádzate na geografickom strede Európy. V pláne som mal zotrvať na miesto hodinku a za tú sa mi podarilo ďalších 19 spojení. Na tomto mieste ale bolo cítiť, že dookola sú kopce, ktoré na dôležité smery akosi tienia. Až odtiaľto robím prvé moravské súťažné stanice Exp. Favorit a Exp. Dia.

CBM48_2021_13

O pol deviatej sa presúvam na posledné sobotné QTH – na Trnovník 989m JN98LR. Tu začali prvé problémy. Nevedel som sa nikam dovolať, ani do Zvolena. Kontrola PSV ukázala na problém s anténou.

CBM48_2021_14

Tým ako sa anténa skladala a stále rozoberala, si šroubičky vyrezávali stále väčšie a väčšie diery. Až proste stratili galvanický kontakt. Ešte že som mal po ruke elektro-tašku a v nej klasický medený licňový drôt. Obalil som oba prvky a razom bolo PSV 1:1,1 a mohol som začať vysielať. Na tomto mieste to šlo jednoznačne najlepšie. Jednak svoje robila nadmorská výška, no podľa mňa svoje robí aj tá hlboká kotlina smerom na západ.

Vysielať začínam až o 20:53 ale hneď ako som sa ozval v éteri sa to začalo sypať zo všetkých strán. Juh, sever, východ aj západ. Okolo 22h robím aj Matesa Brno, čo sa veľmi teším. Signály z Moravských staníc nie sú bohvieaké silné, veď mám iba vertikál. Som už proste zvyknutý na dvojité HáBéčko a to ma akosi rozčančalo. Sobotu končím 35.spojením s Radkem Brno /p Mohyla Míru. 23:40 balím a smerujem domov si trochen pospať.

CBM48_2021_15

Nedeľnú trasu som musel trošku preplánovať a tak na prvé miesto smerujem opäť do Kremnických vrchov. Po príchode na kótu Háj 580m JN98LO neďaleko obce Klačany má kde tu víta ešte zmrznutá tráva. V noci tu teda muselo riadne mrznúť.

CBM48_2021_16

Nedeľné slniečko som využil na opravu antény, do ktorej som navŕtal dve nové diery. Ako kotvenie som použil opäť čo kóta poskytla – plot.

CBM48_2021_17

Aj v nedeľu pokračovalo krásne jesenné inverzné počasie, z viacerých momentiek vyberám vyberám záber na sever na Kremnicu.

CBM48_2021_18

Na tejto kóte som už žiadnu žatvu spojení nečakal. Predsalen bola už nedeľa a vieme ako to v nedeľu na pásme býva. Málo staníc a bieda. Potvrdilo sa to. Čo ma však zaujalo pri prelaďovaní pásma, bol opakovač na kanáli č.7. Zariadenie muselo byť niekde v zahraničí. Toľko usudzujem podľa spojení, ktoré som urobil. Ľubo Miloslavov JN88PC, Pavel Opava JN89WW a Franta Kaplice JN78FR. Po 11. hodine je už pásmo plné DXov a tak balím a odchádzam. Všude všeho len 12 spojení a ja odchádzam domov na obed.

CBM48_2021_19

Pri odchode z kóty domov na pobavila miestna tabuľa v Klačanoch. Tu by som kľudne aj býval 🙂

CBM48_2021_20

Ako posledné portejblové miesto CB Maratónu 2021 som si vybral kótu nad Zvolenom – Bakova Jama 426m JN98NO. Do dnes sa pýtam, kto a prečo to nazval “jamou”, veď je to kopec. Na vrchole bol voľakedy vojenský objekt. Dnes je miesto opustené. Čo bolo ale dôležité, bol tam funkčný plot a opäť som mal kde uchytiť anténu :-).

CBM48_2021_21

Tu som si myslel, že ak dám nejakých päť spojení, tak budem spokojný. S odstupom času som sa veľmi mýlil. Nakoniec som ich tu urobil 15. Na 400m krtinec výborné. Z mnohých záberom opäť vyberiem pár. Toto je záber na juho-západ. Nad letiacim vtáčikom vľavo môžete vidieť stredoveký Pustý Hrad.

CBM48_2021_22

Toto je zase pohľad na západ a v pozadí vidieť celý hrebeň Kremnických vrchov.

CBM48_2021_23

Keď som robil spojenie s Alexom Radošina, spomínal som mu, že je tu tak telo, že sa opaľujem. On na to, že “V októbri? Neverím”. Ondro tak tu máš maličký dôkaz. Fakt bolo teplúčko. Ja ale hneď aj uvediem veci na správnu mieru, že bez trička som preto, lebo som sa predtým oblial čajom :-). 15:18 Bakovu Jamu opúšťam a smerujem do Zvolena.

CBM48_2021_24

V ôsmom lokátore JN98NN, vo Zvolene robím posledné dva spojenia v rámci CB Maratónu. Cyra Zvolen a Jana Žiar. Nuž a tu je mapka môjho CB Maratónu.

CBM2021

Ďakujem všetkým za spojenia, boli Ste perfektní a nenechali Ste ma v tom samého. Ja som síce tých sedem kopcov odbehol osamote, ale Vy Ste na diaľku predsalen boli so mnou.

Ďalšie poďakovanie patrí organizátorovi Matesovi Brno, ktorý vybavil unikátne počasíčko, ktoré v októbri nebýva často. V jednom českom filme sa hovorilo “Tohle se stává jenom jeden krát za dvacet let” :-). Takisto Matesi dík za čas, ktorý si organizovaniu súťaže venoval a ešte budeš venovať.

Ak Ste sa dočítali až sem, znamená to, že vás moje putovanie zaujalo a možno nabudúce budete v rámci CB Maratónu 2022 putovať už aj Vy!

Števo Zvolen – Exp. Mafia

Tento obsah bol zaradený v AKCIE A SÚŤAŽE, AKTUALITY, CB, SCBR. Zálohujte si trvalý odkaz.

13 reakcií na Mafiánsky CB Maratón 48 alebo ako Števo cez víkend po kopcoch pobehoval

1. Ahojte,
    využijem Števov článok na krátke info o CB maratóne:

Vážení, tak už se nám pořadí letošního CB Maratonu 48h rýsuje. Deníky jsem prošel, ale protože nemám dokončenou finální kontrolu všech duplicitně hlášených volaček a dalších čísel ovlivňujících pořadí, pozdržím zveřejnění tabulky ještě jeden den, do 8.11. Vězte, že soutěžící získali od jednociferných po čtyřciferné(!) bodové hodnocení, což je pro soutěž rekord a právě tři nejlepší letos všichni překonali loňský výkon exp.Tetřev. Nejvíce unikátních QSO vychází kolem 144, ale na bednu to těsně nestačilo. Nejvyšší průměr bodů na QSO je 10.5, ale na rozdíl od loňska, kdy to stačilo exp.Kameň na 3.místo, letos usadilo soutěžícího do první desítky. Podobně jsou na tom soutěžící, kteří vysílali z jednoho lokátoru. Nejvyšší počet aktivovaných lokátorů byl letos taky rekordní – a sice 16 s násobičem 5! Musím to pořádně zkontrolovat, protože o jeden lokátor méně a násobič by byl rázem 4. Tak doufám, že jsem Vás tímto náhledem do výsledků nabudil a že to do zítřka vydržíte, abychom pak kolektivně pogratulovali nejúspěšnějším.
    Zdraví Mates.

2. Paťo Zvolen povedal:

Ahoj Števo,
    Výborne a podrobne spracovaný príspevok aj pre čitateľa čo takmer 50% kót pozná dôverne. Sranda, že na Kráľovej – Solisku – JN98OL sme sa míňali približne o hodinku. Nestáva sa často, že daná kóta je v jeden deň 2x osadená Zvolenčanmi na CB vysielanie, nehovoriac o tom, že z mojej strany to hádam aj po vyše 10 rokoch bolo.
    Každopádne mi bolo potešením počuť ťa po rokoch na CB.

3. Fero1 ZA povedal:

Marian Strečno- vidím, že si v obraze, u niektorých 1/2 Gain Master , “Skiperovka”, 5/8 ” vsjo adno” _:) …

4. Marián Strečno povedal:

Tak to mi odľahlo Števo, nech sa darí a teším sa opäť na spojenie.

5. Števo ZV povedal:

Ešte raz ďakujem za všetky pozitívne reakcie.

Ohľadne antény, musím uviesť veci na správnu mieru.
    Nie je to Gain Master ale Sirio New Tornado 27 https://www.shop3000.cz/anteny/1058-sirio-new-tornado-27.html

My s Cyrom sme tú anténu dostali darom od Allana-2 Hriňová, takže preto tá nepresnosť. Je to klasická 5/8 s masívnou cievkou a 4 radiálmi.
    Mimochodom počas CBM som už tri šroubičky počas prevozu stratil, musím dokúpiť aj s rezervou 🙂

6. Marián Strečno povedal:

…a Sirio GM 5/8 alebo 1/2 sú v strede napájané dipóly.

7. Afro Trnava povedal:

Pekný článok.
    Som veľmi rád že sa nájdu ľudia ktorí si dajú tu námahu a napíšu niečo krátke aj pre ostatných, či už zo zaujímavostí alebo pre pobavenie. Tiež sa chystám spísať moje zážitky z CBM48 no zatiaľ je to pre nedostatok času len v teoretickej rovine.
    Ešte raz vďaka za článok a aj za spojenie
    Palec hore a klobúk dole
    73!

8. Marián Strečno povedal:

Ahoj Alan. Veď to, že vypadá ako klasická 5/8, ale v texte uvádza Sirio GM 5/8, tak mi to nesedí.

9. Alan Trnava povedal:

Marián, ako to myslíš s tým v strede napájaným dipólom? Anténa na fotkách vyzerá ako klasická 5/8.

10. Ladislav Ides povedal:

Števo paradný článok a pekne fotky,My za exp.Tetrev už ako kontrolka tiež presli kus sveta a stalo to za to.
    Zdraví operator Laco (Lides Uvaly)

11. Marián Strečno povedal:

Áno Števo, článok ma zaujal – pekný maratón. Zaujalo ma však aj doplnenie vertikálneho dipólu v strede napájaného o protiváhy.

12. Alan Trnava povedal:

Pekné túlanie sa a zaujímavý článok.
    …no a ešte aj vlastná ulica.. 🙂

13. Stevo, tak Ty uz si maratonista dusou aj telom! Precital som jednym dychom a fotky krasne dotvaraju tu jesennu idylku. Pravdu povediac, u nas az tak slnecno nebolo, ale ta srien rano bola aj na Cerinku.

Som rad, ze sa mi to neprisnilo s tym opakovacom, par krat si aj mna mohol na nom pocut. Moje meno tam vyslovovala nejaka cudzia stanica (nemecka?), takze je dost mozne, ze bol v zahranici.

Tento rok inak pribudlo stanic, ktore vyuzili mobilitu. Okrem Teba exp.Jezci a exp.Budvar na autach, Ruso Poprad prevazne pesi. Ja som si to skusil ako kontrolka v nultom rocniku autom zo Zalostinej na Serlich. Malo to uplne iny rozmer nez sediet na mieste, ale pokial sa ma vyuzit aj presun na vysielanie, je lepsie pocitat so spolujazdcom.

Tak teda dakujem za reklamu a budem sa tesit na dennik(y)!